Jubilej

Negde u ovo vreme, davne 1985 godine, dakle, pre tacno trideset godina sam dobio moj prvi kompjuter Commodore 64 i tada sam poceo da se prakticno bavim kompjuterima. Moje interesovanje za kompjutere je pocelo par godina ranije, ali su mi bili dostupni samo tekstovi iz casopisa. Ako se ne varam, u oktobru 1984 je izasao prvi broj Sveta Kompjutera, koga sam redovno citao.
Commodore 64 je bio nabavljen preko firme Konim iz Ljubljane. Secam se da sam ga jako dugo cekao, valjda je bila velika potraznja, pa dok smo stigli na red. Secam se da sam bio jaaaako nestrpljiv da moj ljubimac sto pre stigne. :) Elem, kada je najzad stigao, bio sam odusevljen. Ali ga nismo odmah ukljucili, tata se bojao da nesto ne pokvarimo, pa je hteo da saceka da ode kod moje tetke, koja je vec imala Commodore 64, da vidi kako se prikljucuje i kako se ukljucuje. To je trajalo nekoliko dugih dana, za to vreme sam citao originalno prevedeno uputstvo za Commodore 64, koje je dolazilo uz kompjuter.
Da, u to vreme su se uz kompjutere isporucivala i kvalitetna uputstva za koriscenje. I to ne samo kako povezati kablove i ukljuciti kompjuter, to uputsvto je bilo kompletan prirucnik za programski jezik Basic i to prevedeno! Do sada ovo nisam uradio, pa koristim ovu priliku, sa zakasnjenjem od 30 godina da pohvalim Konim za profesionalno odradjen posao oko prevoda i kvalitetne stampe tog prirucnika za Commodore 64. Uzgred, taj prirucnik za Commodore 64, je ubedljivo najbolji prirucnik za neki programski jezik koji sam procitao.
To je bilo jedno lepo vreme, kada su se uz kompjutere isporucivala i kvalitetna uputstva kako ga koristiti. Sada samo dobijete kompjuter, ako u opste i dobijete neke papire uz kompjuter, to su neka stura uputsva kako ga povezati, gomila propagandnog materijala, tekst o zastiti autorskih prava i slicnih gluposti. Dakle, nista korisno.
Kada smo najzad povezali i ukljucili kompjuter, probali smo i jednu igru koju sam dobio na kaseti od tetke, sve je super radilo, osim jedne sitnice. Tata je hteo da se striktno pridrzavam uputstva sa papirica, na kome je bilo objasnjeno kako ucitati igre. Opet iz razloga da nesto ne pokvarim. Na tom papiricu je bilo lepo objasnjeno kako ucitati Turbo Tape II i prvu igru, ali nije bilo dobro objasnjeno za sledecu igru. Pa posto tata nije dozvoljavao da nesto radim na svoju ruku, nedelju dana sam igrao samo igru River Raid, koja se nalazila prva, odmah iza Turbo Tape-a. :)
Naravno, posto je, konstantno igranje jedne igre brzo dosadilo, poceo sam da vezbam Basic primere iz prirucnika koji sam dobio uz kompjuter. To su bili moji prvi koraci u programiranju. Brzo sam ucio. Ubrzo sam uspeo i sam da ispravim gresku u igri Pogadjanje brojeva ciji je listing bio u korisnickom uputstvu. :) Drugovi, koji su imali Commodore 64 nekih godinu dana pre mene, bili su zacudjeni mojim poznavanjem programiranja u Basicu i ako sam tek nekoliko nedelja imao Commodore 64. :)
Pomenuo bih legendarne igre, koje sam voleo da igram, po nekad, neke od njih i sada igram iz Commodore 64 emulatora.
International Soccer, International Basketball i drugi deo sa trojkama, Falcon Patrol, Falcon Patrol II, Wizard of Wor, Forth Apocalypse, Elite i kad sam vec pomenuo Elite, spomenuo bih i nezaboravan tekst Dejana Ristanovica o igri Elite u Racunarima broj 12 bez cije pomoci bi bilo jako tesko igrati ovu odlicnu svemirsku pustolovinu, Jumpman Junior, Tha Last Ninja, War Play, Ace, Ace 2, Theatre Europe, Johnny Reb II, Barbarian, Football Manager, Emlyn Hughes International Soccer, International Karate, IK+, Pitstop 2, Rocket Ball, Strike Fleet, Beach Head, Beach Head II, Tomahawk, Rick Dangerous, Rick Dangerous II, Hostages, Platoon, Commando, Armageddon Man i mnoge druge…
Eto, to su bili moji prvi kompjuterki “koraci” sa kompjuterom Commodore 64.
1991 sam dobio Amigu 500 uz koju sam usao u svet 16-bitnih kompjutera, flopppy disketa, grafickog korisnickog interfejsa i modemskih komunikacija na tadasnjim BBS-ovima, koji su nicali kao pecurke posle kise. Napravio sam prve korake u nekom programu za 3D animaciju i modelovanje, bio je to Real 3D. Takodje sam pravio slike i animacije u Deluxe Paintu. Od programskih jezika na Amigi bih izdvojio AMOS, koji je u sustini bio verzija Basica namenjena programiranju igara.
Takodje i na Amigi sam voleo da igram igre :) od kojih bih pomenuo samo neke koje sam najvise igrao.
Elite, Frontier: Elite II, Sensible Soccer, Sensible World of Soccer, Fighter Bomber, Combat Air Patrol, Gunship 2000, F/A-18 Interceptor, Formula One Grand Prix, Cannon Fodder, TV Sports Basketball, Pinball Dreams, Pinball Fantasies, Another World, Wings, Lotus Turbo Challenge 2, Moonstone, UFO: Enemy Unknown, Syndicate, Rick Dangerous, Rick Dangerous II, Pirates!, North & South, IK+, Alien Breed, Alien Breed 2, Centurion – Defender of Rome, Defender of the Crown, M1 Tank Platoon, Hostages, Silent Hunter, Strike Fleet, Conflict In Europe, Epic, Wing Commander, Test Drive, Test Drive II, Toyota Celica GT Rally, Civilization, Colonization, Harpoon, Birds of Prey, Nuclear War, Red Storm Rising, Campaign i mnoge druge…
Krajem 1996. sam kupio prvi PC sa AMD K5 PR 133 procesorom, koji je radio na 100 MHz, ali se ponasao kao Intel Pentium na 133 MHz. Sa DOS operativnim sistemom, ali sam posle par dana instalirao Windows 95.
1998. godine sam koristio Windows 98 i usao u svet Interneta.
Zatim sam izmenjao nekoliko PC kompjutera i presao na Windows XP.
2005. godine sam usao u svet Linuxa i slobodnog softvera.
2009. sam poceo da pravim video tutorijale koje postavljam na mom Youtube kanalu.
2011. pokrenut blog Kompjuteri.
2013. se rodio moj sin. :)
2015. trazim posao…

Sledeci jubilarni tekst za 10 godina. :)

About darthewok

Kompjuterski entuzijasta sa preko 30 godina iskustva.

Posted on 2015/10/21, in Razno. Bookmark the permalink. 4 Comments.

  1. Odusevio sam se citajuci ovaj Jubilej!! Sve najbolje.pozzz

    Like

Leave a Reply

