Python prvi cas

U ovom tekstu cu da obradim print, interaktivni rezim interpretera i komentare.

Primer 1:

Pokrenite tekst editor i upisite programski kod koji se nalazi izmedju linija, sacuvajte fajl pod nekim imenom, na primer neka se zove: primer1.py

#! /usr/bin/python3

print ("Zdravo, ja sam Python!")

U prvom redu je komentar:
#! /usr/bin/python3
To znaci da je skripta namenjena Pythonu 3.

U sledecem redu se nalazi:
print ("Zdravo, ja sam Python!")
Print sluzi da se prikaze neki sadrzaj na ekranu, u ovom primeru: Zdravo, ja sam Python!
Iza print ide otvorena zagrada (, a na kraju ide zatvorena zagrada ).
Izmedju zagrada se nalazi sadrzaj koji treba da se prikaze na ekranu.
Ako su u pitanju karakteri koji se tretiraju kao string, a ne kao brojevi, onda se postavljaju navodnici i ti karakteri idu izmedju navodnika kao u prvom primeru.
Samo da pojasnim da ne bude zabune, string karakteri mogu biti i brojevi, a ne samo slova i znakovi interpunkcije, ali se ti brojevi tretiraju kao string, odnosno tekst.

Ovo je samo za Linux korisnike:
Pokrenite terminal, udjite u folder gde ste sacuvali fajl i ukucajte:
chmod +x primer1.py
da bi ste dodelili dozvolu za izvrsavanje fajla.
Zatim pokrenite fajl tako sto ukucate: ./primer1.py

U Windowsu ne morate da dodeljujete dozvolu za izvrsenje fajla. Pokrenite komandni prompt, udjite u folder gde ste sacuvali fajl i kucajte: primer1.py

Ako ste sve dobro uradili, na ekranu bi trebalo da pise:
Zdravo, ja sam Python!

Primer 2:

U ovom primeru cu Vam objasniti rad u takozvanom interaktivnom rezimu interpretera.
Pokrenite program Idle (graficka verzija za Windows i Linux) ili iz terminala kucajte python3 da bi ste radili u terminalu (Linux).

Zatim kucajte:
print ("Zdravo, ja sam Python!")
pritisnite enter.

Ako ste sve obro uradili, trebalo bi da se pojavi tekst:
Zdravo, ja sam Python!

Eto, to je interaktivni rezim. Kucate liniju po liniju i odmah dobijate rezultat. Naravno, mozete to malo i zakomplikovati varijablama i matematickim operacijama, ali za pocetak, ovo je sasvim dovoljno. Tu mozete eksperimetnisati sa komandama i funkcijama. I odmah videti rezultat i proveriti da li Vam je dobra sintaksa, odnosno da nemate gresaka. :)

Primer 3:

U ovom primeru cu pisati o komentarima.

#! /usr/bin/python3

# Ovo je primer komentara u jednoj liniji.
# Naravno, mozete postaviti jos jedan komentar u drugoj liniji.
# I u tecoj itd...

print ("Zdravo, ja sam Python!")

Kao sto vidite u ovom primeru, iza # se postavljaju komentari. Ti komentari se ignorisu prilikom izvrsavanja programa. Tako da mozete pisati sta god pozelite. Korisno je pisati komentare vezane za sam kod, na primer da napisete cemu sluzi sledeca komanda ili sledeci blok komandi, odnosno funkcija.

Primer 4:

Takodje, mozete pisati i takozvane blok komentare, odnosno komentare u vise redova. Blok komentari se nalaze izmedju tri znaka navodnika """, kao u primeru:

#! /usr/bin/python3

"""
Ovo je primer
komentara u vise redova,
odnosno blok komentara.
"""

print ("Zdravo, ja sam Python!")

Primer 5:

Jos jedna izuzetno korisna primena komentara je da, ako niste sigurni da li zelite da zadrzite ili da izbacite neku programsku liniju, mozete postaviti znak # ispred te linije i na taj nacin onemoguciti izvrsenje te linije. Jer ce se tada ta programska linija tretirati kao komentar i nece biti izvrsena. To je mnogo korisnije, nego da je potpuno izbrisete, jer se kasnije mozda mozete predomisliti i da je vratite. Takodje je to korisno i kada probate vise varijanti programskih linija, koje rade slicnu stvar i na taj nacin lako iskljuciti ili ukljuciti izvrsenje te programske linije.

Evo i primera:

#! /usr/bin/python3

#print ("Zdravo, ja sam Python!")
#print ("Cao, ja sam Python!")
print ("Ja sam Python!")

—————————

About darthewok

Kompjuterski entuzijasta sa preko 30 godina iskustva.

Posted on 2014/01/03, in Programski jezici, Python and tagged , . Bookmark the permalink. 1 Comment.

Leave a Reply

